אלמוני רוכש, בין אם באמצעות סוכנות נסיעות ובין אם ישירות, חבילת תיור של מארגן טיולים פלוני. חבילת התיור כוללת טיסה, העברות ולינה ביעד. הא ותו לא. הא וכן, נציג מטעם מארגן הטיולים, אשר מקבל את פני רוכשי חבילת התיור בשדה התעופה, מסביר להם במהלך ההעברה באוטובוס אודות היעד אליו הגיעו וקובע עימם בלובי בית המלון לשיחת פתיחה המסבירה את אפשרויותיהם במהלך השהות, וזאת בכדי לשטוח בפניהם את טיולי ה- Optional, שאינם נכללים בחבילת התיור, אך ניתנים לרכישה במקום. מהי אחריותו של מארגן הטיול להפרה חוזית ו/או נזיקית במהלך טיול Optional?
אותו נציג מטעם מארגן הטיול מציע למטיילים מספר אפשרויות, ביניהן גם טיולים שונים, הן בארגונו, ניהולו והדרכתו, כאשר המארגן מתקשר עם מוביל אוטובוסים בלבד למשל, והן בארגון, ניהול והדרכה מלאה של חברה מקומית.
לרוב, הנציג לא רק מציע אלא גם ממליץ לרכוש את הטיולים הנ"ל באמצעותו ולא מגורם אחר ("בעיות ביטחוניות ובטיחותיות בשירותים של חברות זרות", "מדובר במחיר מצוין, תבצעו סקר שוק ותראו בעצמכם", "בטיול היוצא דרכנו כולכם ביחד" וכד'). בין אם כך ובין אם כך, אין חולק כי מטייל רשאי להניח שהנציג ממליץ על טיול רק לאחר שמארגן החבילה בדק את תקינות הטיול ובטיחותו, לרבות הסיכון שבטיול, כלי תחבורה מתאים, נהג מיומן וכיסוי ביטוחי.
על מארגן החבילה מוטלת חובת הזהירות כלפי המטיילים, המסתמכים על העובדה שהוא זה שמציע את הטיולים באמצעות הנציג, להציע להם להצטרף לטיולי Optional העומדים בסטנדרטים ראויים, מגורמים מקצועיים וברמה עליה התחייב.
טלו לדוגמא מקרה בו מארגן החבילה מתקשר עם מוביל אשר בעבר כבר סיפק אוטובוסים ישנים המועדים לתקלות, אשר אכן התרחשו מספר פעמים בטיולים קודמים, ובגלל עיכובים מתמשכים נגרמו למשתתפים עגמת נפש ואובדן הנאה. במקרה כזה, רשלנותו של מארגן החבילה נובעת מהתקשרות עם מוביל המספק שירותים ברמה נמוכה ובסטנדרט שאינו מקצועי ואינו תואם את המקובל.
יחד עם זאת, אין זה סביר לדרוש ממארגן החבילה לבדוק שמכלוליהם של כל כלי התחבורה שבהם ייסעו המשתתפים תקינים, לבדוק שהמטבחים של כל מסעדה בה יסעדו המשתתפים עומדים בכל דרישות ההיגיינה וגם לא שכל מעלית או מתקן אחר שבו אמורים המשתתפים לעשות שימוש, אמנם תקינה היא ואינה טומנת בחובה סכנה כלשהי.
יובהר ויודגש, כי עצם קרות הפרה או אירוע תאונה אינו מעיד על התנהלות כללית ועל הפרת חובות מצד מארגן החבילה. במקרה שכזה, על הניזוק להוכיח כי מארגן חבילת התיור לא בחר את נותני השירותים בקפידה ובמיומנות ראויה וכי היה על מארגן החבילה לצפות את אירוע התאונה או כי היה יכול למנוע אותו.
ניתן אפוא לומר, כי אם מארגן החבילה יוכיח שבחר בחברה מקומית בעלת מוניטין, בדק וביקר את החברה המקומית אשר מבצעת את הטיולים ומצאה מיומנת, מקצועית ונעדרת סיכונים, לא תוטל עליו חבות בגין נזק כלשהו ויהיה קשה לראות בו כמי שהתרשל כלפי המשתתפים או הפר חובה אחרת כלפיהם.
הכותב הנו מייסד וראש משרד עורכי דין אמיר קליינמן, העוסק בדיני תיירות - www.kleinman-law.co.il.
כל המידע המוצג במאמר הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחבר אינו נושא באחריות כלשהי כלפי מאן דהוא והלה נדרש לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים ו/או המצורפים להם.
אותו נציג מטעם מארגן הטיול מציע למטיילים מספר אפשרויות, ביניהן גם טיולים שונים, הן בארגונו, ניהולו והדרכתו, כאשר המארגן מתקשר עם מוביל אוטובוסים בלבד למשל, והן בארגון, ניהול והדרכה מלאה של חברה מקומית.
לרוב, הנציג לא רק מציע אלא גם ממליץ לרכוש את הטיולים הנ"ל באמצעותו ולא מגורם אחר ("בעיות ביטחוניות ובטיחותיות בשירותים של חברות זרות", "מדובר במחיר מצוין, תבצעו סקר שוק ותראו בעצמכם", "בטיול היוצא דרכנו כולכם ביחד" וכד'). בין אם כך ובין אם כך, אין חולק כי מטייל רשאי להניח שהנציג ממליץ על טיול רק לאחר שמארגן החבילה בדק את תקינות הטיול ובטיחותו, לרבות הסיכון שבטיול, כלי תחבורה מתאים, נהג מיומן וכיסוי ביטוחי.
על מארגן החבילה מוטלת חובת הזהירות כלפי המטיילים, המסתמכים על העובדה שהוא זה שמציע את הטיולים באמצעות הנציג, להציע להם להצטרף לטיולי Optional העומדים בסטנדרטים ראויים, מגורמים מקצועיים וברמה עליה התחייב.
טלו לדוגמא מקרה בו מארגן החבילה מתקשר עם מוביל אשר בעבר כבר סיפק אוטובוסים ישנים המועדים לתקלות, אשר אכן התרחשו מספר פעמים בטיולים קודמים, ובגלל עיכובים מתמשכים נגרמו למשתתפים עגמת נפש ואובדן הנאה. במקרה כזה, רשלנותו של מארגן החבילה נובעת מהתקשרות עם מוביל המספק שירותים ברמה נמוכה ובסטנדרט שאינו מקצועי ואינו תואם את המקובל.
יחד עם זאת, אין זה סביר לדרוש ממארגן החבילה לבדוק שמכלוליהם של כל כלי התחבורה שבהם ייסעו המשתתפים תקינים, לבדוק שהמטבחים של כל מסעדה בה יסעדו המשתתפים עומדים בכל דרישות ההיגיינה וגם לא שכל מעלית או מתקן אחר שבו אמורים המשתתפים לעשות שימוש, אמנם תקינה היא ואינה טומנת בחובה סכנה כלשהי.
יובהר ויודגש, כי עצם קרות הפרה או אירוע תאונה אינו מעיד על התנהלות כללית ועל הפרת חובות מצד מארגן החבילה. במקרה שכזה, על הניזוק להוכיח כי מארגן חבילת התיור לא בחר את נותני השירותים בקפידה ובמיומנות ראויה וכי היה על מארגן החבילה לצפות את אירוע התאונה או כי היה יכול למנוע אותו.
ניתן אפוא לומר, כי אם מארגן החבילה יוכיח שבחר בחברה מקומית בעלת מוניטין, בדק וביקר את החברה המקומית אשר מבצעת את הטיולים ומצאה מיומנת, מקצועית ונעדרת סיכונים, לא תוטל עליו חבות בגין נזק כלשהו ויהיה קשה לראות בו כמי שהתרשל כלפי המשתתפים או הפר חובה אחרת כלפיהם.
הכותב הנו מייסד וראש משרד עורכי דין אמיר קליינמן, העוסק בדיני תיירות - www.kleinman-law.co.il.
כל המידע המוצג במאמר הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחבר אינו נושא באחריות כלשהי כלפי מאן דהוא והלה נדרש לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים ו/או המצורפים להם.
אמיר קליינמן, עו"ד
דיני תיירות
http://www.kleinman-law.co.il
טלפון: 02-6523322
פקס: 02-6522202
kleinman-law@013.net
בית הראל, קומה 4
רח' עם ועולמו 3, גבעת שאול
ירושלים 95463
דיני תיירות
http://www.kleinman-law.co.il
טלפון: 02-6523322
פקס: 02-6522202
kleinman-law@013.net
בית הראל, קומה 4
רח' עם ועולמו 3, גבעת שאול
ירושלים 95463